Rzeka Warta w Poznaniu

 Warta - trzecia pod względem długości rzeka Polski, druga w pełni w jej granicach; główny, prawy dopływ Odry.


Program

Zaadoptuj rzekę

Badania wody

Brak badań

Działania

Działanie 2016-12-29 Ilość uczestników: 25

Zaadoptuj rzekę 2016 - Przedszkole nr 28 w Poznaniu

Sprawozdanie z działań podjętych przez dzieci z Przedszkola nr 28 im. Małych Astronomów w Poznaniu dotyczących oszczędzania wody -  w ramach programu edukacji ekologicznej ,,Zaadoptuj rzekę “.

W roku  szkolnym  2016 /2017  nasze przedszkole – Przedszkole nr 28 w Poznaniu  po raz ósmy włączyło  się w program edukacji ekologicznej ,, Zaadoptuj rzekę “.

Działania, które  zostały przez nas podjęte to  cykl zajęć  dotyczących oszczędzania  wody.

Dzieci z naszego przedszkola poprzez liczne zajęcia z zakresu ekologii  starają się postępować zgodnie z zasadami ekologii. Tym razem dzieci z najstarszej grupy -  Gwiazdki spotkały się, aby wziąć udział w zabawach badawczych, plastycznych, muzycznych i bliżej przyjrzeć się wodzie. Poznały wędrówkę kropel wody i dowiedziały się skąd się bierze deszcz. Rozwiązały zagadki obrazkowe "Wodne zawody".  Badały zachowanie się niektórych ciał w wodzie, np. jakie substancje rozpuszczają się w wodzie? Dowiadywały się na podstawie książek zgromadzonych w biblioteczce ,,co powoduje, że woda może być zanieczyszczona oraz w jaki sposób można ją oczyścić?”. Dlatego między innymi -  zbudowały filtr wody.

 

Podczas zajęć dzieci dowiadywały się  w jaki sposób:

  • można oszczędzać wodę
  • na czym polega oszczędzanie wody
  • jak można oszczędzać wodę
  • jakie są sposoby oszczędzania wody

W formie prezentacji multimedialnej mogły  zobaczyć i dowiedzieć się:

-  Do czego potrzebna jest woda
- Kto potrzebuje wody
- Skąd bierze się woda
- Jak dużo jej na kuli ziemskiej
- Że jest w kranie, ale nie każdy ma tak dobrze jak my, bo są miejsca gdzie wody brakuje

Dzieci wykorzystały  podczas zajęć tablice tematyczne, plakaty, które mówiły o oszczędzaniu wody. Rozwiązywaliśmy krzyżówkę, której hasło brzmiało: Woda to skarb. Zastanawialiśmy się co oznacza dla nas to hasło.

Na zajęciach plastycznych dzieci – malowały Panią Kropelkę, która zaprosiła nas do oszczędzania wody. Pani Kropelka została umieszczona w naszej łazience. Dzieci zabrały również kropelki do domu, aby podzielić się z rodzicami i rodzeństwem swoimi wiadomościami na temat wody. Podczas zajęć muzycznych dzieci słuchały np. muzyki F. Chopina – Preludium zwanego ,, deszczowym” i interpretowały ruchem , gestem muzykę. Wykorzystały instrumenty muzyczne, aby zaprezentować odgłosy wody.

Na koniec spotkania  grupa Gwiazdki otrzymała „kropelkę” z zadaniami do wykonania w grupie, między innymi nauka rymowanki:

„Dziś w przedszkolu mamy modę,

dzieci oszczędzają wodę.

Wszyscy zawsze pamiętają:

krany mocno zakręcają,

aby woda nie kapała

i do zlewu uciekała”.

Na zakończenie zajęć wszystkie dzieci złożyły obietnicę, że będą oszczędzały wodę oraz , że będą innych zachęcać do oszczędzania wody.

Dzieci p o zakończeniu zajęć: potrafią  odpowiedzieć na pytanie „Co by było, gdyby na świecie zabrakło wody”, określają  znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin, a także potrafią  opowiedzieć, jaką drogę musi przebyć woda, aby trafiła do domów i najważniejsze znają proste sposoby na oszczędzanie wody.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczegóły